Problemy i dolegliwości stawu łokciowego

Ból stawu łokciowego dotyczy różnych schorzeń w obrębie stawu i okolicznych tkanek. Może to być zarówno przeciążenie, uszkodzenie lub stan zapalny mięśni, ścięgien, torebki stawowej, kaletek, jak i zmiany zwyrodnieniowe, niestabilność stawu czy wynik urazu.

Leczenie bólu łokcia w Gabinecie Fizjoterapii w Gliwicach.

Staw łokciowy składa się z trzech stawów: ramienno-łokciowego, ramienno-promieniowego i promieniowo-łokciowego bliższego, otoczonych jedną torebką stawową. Stabilność zapewniają im więzadła poboczne boczne, poboczne przyśrodkowe oraz pierścieniowate. Natomiast za ruch odpowiadają mięśnie.

Przyczyny i objawy dolegliwości stawu łokciowego

Ból stawu łokciowego może być spowodowany różnymi czynnikami. Dlatego objawy mogą mieć różne nasilenie, lokalizację i charakter. Ból może pojawić się nagle lub stopniowo narastać, może być tępy, kłujący, ostry, czy promieniujący. Towarzyszyć mu może obrzęk, ograniczenie ruchomości, problem ze zgięciem, wyprostem, rotacją wewnętrzną lub zewnętrzną. Ból może pojawiać się w nocy i powodować problemy z zasypianiem. Może być wyczuwalne wzmożone napięcie mięśni w obrębie stawu i osłabienie siły mięśniowej.

Diagnostyka

Najczęściej spotykanym schorzeniem stawu łokciowego jest łokieć tenisisty, czyli entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej, gdzie ból występuje po bocznej stronie łokcia. Inną przyczyną dolegliwości jest łokieć golfisty, entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego, w tym przypadku ból zlokalizowany jest po przyśrodkowej stronie stawu.

Kolejną przyczyną bólu łokcia może być zapalenie kaletek. Jest to wytwór błony maziowej wytwarzający maź, której zadaniem jest zmniejszenie tarcia, nawilżenie stawu i umożliwienie ślizgania się mięśni i ścięgien w czasie ruchu. Gdy dojdzie do przeciążenia lub urazu może pojawić się stan zapalny, objawia się to obrzękiem i bolesnością nasilającą się w czasie ruchu. Ból może wystąpić również w wyniku zwyrodnień, czyli zmian degeneracyjnych powierzchni stawowych i okolicznych tkanek (zmiany zwyrodnieniowe). Przyczyną bólu może być także uraz, powodujący różne uszkodzenia tkanek, dające efekty natychmiast lub po upływie jakiegoś czasu, co może utrudniać skojarzenie z nim dolegliwości.

Terapia i leczenie

Przed przystąpieniem do terapii przeprowadzany jest dokładny wywiad z pacjentem, w celu ustalenia wszystkich dolegliwości, czasu ich trwania i lokalizacji oraz przebytych urazów czy chorób. Następnie terapeuta przystępuje do badania czynnościowego i palpacyjnego tkanek. Po ustaleniu przyczyny bólu wprowadzana jest indywidualnie dobrana terapia. Metody stosowane w bólu łokcia to terapia manualna, terapia powięziowa, terapia tkanek miękkich, masaż tkanek głębokich, mające rozluźnić tkanki i przywrócić im właściwą funkcję, elastyczność i ruchomość. Następnie wprowadzane są ćwiczenia usprawniające pracę stawu, aby utrzymać efekty terapii stosuje się kinesiotaping.