Zwyrodnienie kręgosłupa

Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa jest przewlekłą i postępującą chorobą związaną z przedwczesnym zużyciem tkanek, które tworzą funkcjonalne połączenia kręgów.

Kręgosłup to główna podpora naszego ciała. Składa się z 26 kości, ma od 33 do 34 kręgów. Dzieli się na pięć odcinków: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy i ogonowy (guziczny). Kręgi szyjne są najbardziej ruchome i pozwalają na swobodne poruszanie głową. Kręgi piersiowe łączą się z żebrami; klatka piersiowa jest osłoną dla płuc i serca. Kręgi lędźwiowe są masywniejsze niż kręgi piersiowe i szyjne. Spowodowane jest to funkcją podporową rosnącej masy ciała są najbardziej obciążane przez co są najbardziej narażone na urazy. Część krzyżowa i miednica osłaniają pęcherz moczowy i narządy płciowe. Natomiast kość ogonowa, nie ma żadnej specjalnej funkcji, pozostałość po procesie ewolucji.

Zwyrodnienie kręgosłupa Gliwice
Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa leczona w Fizjorestart w Gliwicach.
Leczenie zwyrodnienia kręgosłupa w Gliwicach
Leczenie zwyrodnienia kręgosłupa w Gliwicach.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa – diagnostyka

Podczas choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa dochodzi do wtórnych zmian w nasadach kostnych co skutkuje uszkodzeniem anatomicznym stawu, upośledzeniem jego funkcji ruchowych oraz pojawieniem się dolegliwości bólowych. Choroba jest powszechna i występuje już od 20-30 roku życia, powoduje występowanie bólu i zaburzeń czynności narządu ruchu. Zmiany zwyrodnieniowe mogą mieć charakter pierwotny, kiedy przyczyna wywołująca jest nieznana, lub o charakterze wtórnym, np. po urazie, chorobie zapalnej lub w wyniku wady wrodzonej kręgosłupa.

Przyczyny zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa dotyczą osób pracujących w nienaturalnych pozycjach, utrzymywanych przez długi czas (sprawdź nasz artykuł na temat ergonomii w miejscu pracy). Innymi czynnikami mającymi wpływ na szybszy rozwój zmian są urazy, wiek, nadwaga, wady postawy, osteoporoza zmiany hormonalne czy choroby autoimunologiczne. Powyższe czynniki mają bezpośredni wpływ na kondycję kręgosłupa, a także brak rekreacyjnego ruchu.

Przebieg choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa i objawy

Początek choroby jest bardzo powolny. Pierwszym i podstawowym objawem zmian zwyrodnieniowych jest ból, który ma różny charakter i przebieg, włącznie z promieniowaniem do kończyn. Odczuwamy sztywność w obrębie stawów kręgosłupa zwykle po przebudzeniu się. Zauważalne są ograniczenia ruchomości i zaniki mięśniowe.

Leczenie i rehabilitacja

W leczeniu czy też spowolnieniu rozwojowi zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa których nie można cofnąć ani zahamować, ważne jest, aby wyeliminować zagrażające czynniki. Należy odpoczywać czynnie, a także pamiętać o rozluźnianiu zbyt mocno napiętych tkanek spowodowanych wymuszoną pozycją w pracy.

Najczęstszą formą naszej pracy z pacjentami ze zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa są masaże lecznicze, np. masaż klasyczny, masaż tkanek głębokich, https://fizjorestart.pl/masaz-goracymi-kamieniami/, manipulacja powięzi oraz refleksoterapia stóp. Terapia manualna pozwala utrzymać pełny zakres ruchomości w stawach kręgosłupa. W profilaktyce wykorzystujemy różnego rodzaju ćwiczenia pozwalające cieszyć się dobrą kondycją i które również można wykonywać w warunkach domowych.