Dolegliwości związane z drętwieniem mrowieniem lub pieczeniem rąk i nóg

Problem, uszkodzenie, choroba nerwów obwodowych nazywana jest neuropatią.

Nerwy obwodowe to struktury odpowiedzialne za przekazywanie impulsów elektrycznych pomiędzy różnymi częściami organizmu. Jeżeli proces chorobowy lub uszkodzenie dotyczy wielu nerwów, wówczas nazywany jest polineuropatią.

Fizjoterapia Gliwice Fizjorestart
W Fizjorestart leczymy chorobę nerwów obwodowych.
Fizjoterapeuta Gliwice
W gabinecie fizjoterapeutycznym w Gliwicach pomożemy Ci zwalczyć drętwienie kończyn.

Lokalizacja występowania zaburzeń jest ściśle ograniczona do obszaru unerwienia danego nerwu lub nerwów. Nawet małe i trudne do zlokalizowania uszkodzenie nerwu obwodowego może powodować takie objawy jak:

• nerwoból,
  • hipestezje (niedoczulice),
  • parestezje (przeczulicę).

W miejscu uszkodzenia włókien dochodzi do spontanicznego wysyłania sygnałów do mózgu, które odbierane są jako stale działający czynnik uszkadzający tkanki. W takiej sytuacji nerwy czuciowe tworzą nieprawidłowe połączenia z nerwami przewodzącymi ból, co prowadzi do przesyłania każdej informacji czuciowej „drogami bólu”, a w konsekwencji – odbierania tej informacji przez mózg jako ból. Boleć może powiew wiatru na twarzy czy dotknięcie materiału.

Niedoczulica (hipestezja) należy do szerokiej grupy objawów zwanych zaburzeniami czucia. Definiuje się ją jako upośledzenie czucia powierzchownego człowieka. Osoba dotknięta niedoczulicą ma osłabioną zdolność odczuwania takich bodźców jak dotyk, ucisk, temperatura oraz ból. Zazwyczaj delikatne doznania zmysłowe są przez pacjentów zupełnie niezauważalne, a silniej wyrażone bodźce wywołują nieadekwatnie niską reakcje chorego.

Parestezje (przeczulica), określane często jako czucie opaczne, to nic innego jak nieprzyjemne odczucia, przyjmujące swoim charakterem: drętwienia, mrowienia, czy też pieczenia. Powodem parestezji zazwyczaj są zmiany zachodzące w układzie nerwowym, bądź czuciowym. Zazwyczaj odczucie parestezji lokalizuje się zarówno w okolicach kończyn górnych, jak i dolnych (ręce, nogi, ramiona, czasem tułów, a także okolice twarzy). Charakterystycznym zjawiskiem przy wystąpieniu parestezji jest zmiana temperatury ciała w miejscu, w którym mamy do czynienia z nietypowymi odczuciami (zimna, bądź gorąca skóra).

Ponieważ w większości nerwów obwodowych znajdują się zarówno włókna czuciowe, jak i ruchowe, objawem ich uszkodzenia są nie tylko zaburzenia czucia, ale również symptomy ruchowe.

Najczęściej jest to osłabienie, które kończy się całkowitym porażaniem mięśni unerwianych przez nerw. Pozbawione impulsów nerwowych mięśnie zaczynają stopniowo zanikać. Niektóre nerwy obwodowe składają się również z dużej ilości włókien autonomicznych, co sprawia, że w momencie ich uszkodzenia dochodzi do nieprawidłowego pocenia się oraz zabarwienia skóry (zblednięcie, zaczerwienienie, zasinienie).

Pomoc w problemach związanych z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego

Leczenie zaburzeń czucia będących skutkiem zmian przeciążeniowych, ucisku nerwu, urazów mechanicznych czy powikłań pooperacyjnych opiera się przede wszystkim na specjalnie dobranej do potrzeb pacjenta fizjoterapii. W zależności od sytuacji stosujemy między innymi terapię manualną, manipulację powięzi oraz kinesiotaping (plastrowanie dynamiczne).