Dyskopatia

Dyskopatia jest chorobą zwyrodnieniową krążka międzykręgowego. Może dotyczyć osób w każdym wieku. Jest jednym z najczęściej diagnozowanych schorzeń kręgosłupa. Jednak nie zawsze musi dawać objawy.

Krążek międzykręgowy zlokalizowany jest pomiędzy trzonami kręgów, jego funkcją jest umożliwienie ruchów kręgosłupa i ich amortyzacja. W składzie krążka międzykręgowego woda stanowi ponad 90 %, a w jego budowie wyróżniamy jądro miażdżyste i otaczający je pierścień włóknisty zbudowany z włókien kolagenowych.

Leczenie dyskopatii w Fizjorestart w Gliwicach.
Leczenie choroby zwyrodnieniowej krążka międzykręgowego w Gliwicach.

Z wiekiem stopień jego uwodnienia maleje, przez co zmniejsza się jego sprężystość, ulega on zmianom degeneracyjnym, to w połączeniu z nieprawidłowym obciążaniem sprzyja uszkodzeniom i pojawianiu się zmian zwyrodnieniowych. Należy jednak pamiętać, że to naturalny i nieunikniony stan każdego organizmu.

Kręgosłup, tak jak każdy inny organ, zużywa się z wiekiem i podlega zmianom zwyrodnieniowym. Długość życia nieustannie się wydłuża, natomiast nasz kręgosłup nie jest do końca gotowy na takie wyzwanie. Inną natomiast sprawą są stany zapalne w obrębie kręgosłupa i incydenty bólowe po różnych urazach, które wymagają medycznego postępowania i które są całkowicie uleczalne.

Dyskopatia – przyczyny

Na zmiany które związane są fizjologicznym procesem starzenia, wpływu nie mamy. Natomiast są czynnik, które mogą wpływać na przyśpieszenie procesu degeneracyjnego, a tym samym dyskopatii. Do głównych z nich, zaliczyć możemy:

• niezdrowy styl życia;
  • nadmierne, długotrwałe przeciążania kręgosłupa,
  • dźwigania i pochylania się w nieergonomiczny sposób,
  • otyłość i palenie papierosów.
  • nieprawidłowości w budowie kręgosłupa, jak skolioza oraz predyspozycje genetyczne.

Wytrzymałość włókien kolagenowych zależy od predyspozycji genetycznych, dlatego u niektórych osób będą one mniej wytrzymałe, przez co pierścień włóknisty, który jest z nich zbudowany, może łatwiej ulegać uszkodzeniu, prowadząc do dyskopatii. Należy pamiętać także, że nieregularna, zbyt mała ilość aktywności ruchowej także sprzyja pojawieniu się dyskopatii, ponieważ mięśnie i inne struktury zostają osłabione, przez co bardziej podatne na uszkodzenia. Ruch w odpowiedniej ilości i wykonywany we właściwy sposób, ukierunkowany na różne partie ciała z uwzględnieniem mięśni głębokich tułowia może nas uchronić przed tym niechcianym schorzeniem.

Dyskopatia – terapia i leczenie

Terapia w stanie ostrym opiera się na pozycjach ułożeniowych mających odciążyć dysk i struktury nerwowe. Następnie stosujemy terapię manualną, terapię tkanek miękkich i masaż tkanek głębokich, w celu przywrócenia prawidłowej ruchomości kręgosłupa i zmniejszenia napięcia tkanek. Kolejnym etapem jest wdrożenie ćwiczeń ukierunkowanych na stabilizację kręgosłupa i ergonomii, mającej zapobiegać kolejnym incydentom.