Endoprotezoplastyka stawu biodrowego

Jeżeli przeciążenia którym poddajemy nasze ciało nie są prawidłowo neutralizowane przez narząd ruchu zazwyczaj pojawia się ból. Taki stan bezpośrednio wpływa na nasze zdrowie, ale również komfort życia. Jednym z takich przypadków jest zwyrodnienie stawu biodrowego (zmiany zwyrodnieniowe).

Fizjoterapeuta Gliwice
W Fizjorestart przeprowadzamy szczegółowy wywiad, aby dobrać odpowiednią terapię.
Rwa kulszowa Fizjoterapeuta Gliwice
Gabinet Fizjoterapii w Gliwicach.

Trwale uszkodzona lub zniszczona chrząstka stawowa wraz z innymi tkankami (wewnątrz czy zewnątrz stawowymi) które nie działają prawidłowo, nie są wstanie zapewnić nam prawidłowej pracy stawu biodrowego przez co odczuwamy ból, ale także znaczący spadek funkcji np. lokomocyjnych (może Cię również zainteresować: ból biodra).

Aby uniknąć kalectwa oraz odzyskać dawną swobodę ruchów, pacjenci często kierowani są na operację wszczepienia endoprotezy (rehabilitacja przed i po operacjach).

Zalecenia do zabiegu

Zabieg wykonuje się u pacjentów, u których doszło do zniszczenia powierzchni stawowych:

• najczęściej w przebiegu choroby zwyrodnieniowej
  • w przebiegu chorób zapalnych; zwłaszcza reumatoidalnego zapalenia stawów (zmiany reumatoidalne)
  • po urazach (rehabilitacja po urazowa)
  • w przebiegu jałowej martwicy głowy kości udowej.

Przyczyny zmian zwyrodnieniowych

Najczęstsze przyczyny powstawania zmian zwyrodnieniowych stawów biodrowych:

• pierwotne:
    • niewłaściwy metabolizm odpowiedzialny za odżywianie chrząstki stawowej
    • nieprawidłowe zmiany w składzie płynu stawowego
  • wtórne, w tym przypadku najczęstszą przyczyną wydają się być różnego typu wady budowy:
    • spłycenie panewek biodrowych
    • nadmierna głębokość panewek biodrowych
    • skrócenie kończyn dolnej
  • przyczyny wynikające z trybu życia:
    • nadwaga
    • cukrzyca
    • wysoki poziom cholesterolu oraz trójglicerydów
    • przeciążanie stawów, które prowadzi do powstawanie mikrourazów (przekierowanie>> rehabilitacja w problemach przeciążeniowych).

Biorąc pod uwagę następstwa operacji w naszym ciele, stosujemy różne metody w zależności od celu rehabilitacji w danym momencie.

Zaraz po operacji staramy się zniwelować obrzęk oraz poprawić strukturę blizny pooperacyjnej (dzięki drenażowi limfatycznemu), Kinesiotaping, terapii tkanek miękkich, w późniejszym etapie chcemy zmniejszyć ból, poprawić zakres ruchu, odbudować siłę mięśniową, czucie głębokie (stosujemy w tym celu: terapię manualną, manipulacja powięzi, medyczny trening funkcjonalny, stabilizację centralną i obwodową, torowanie nerwowo-mięśniowe, masaż tkanek głębokich. Ćwiczenia wzmacniające mają za zadanie przywrócenie sprawności nadmiernie osłabionych mięśni. Warto podkreślić, że wszelkie ćwiczenia wykonywane zwłaszcza we wczesnym okresie po wymianie biodra, koncentrują się głównie na wzmocnieniu siły mięśniowej, zwiększeniu zakresu ruchów w operowanym stawie oraz nie wywierają niekorzystnego wpływu na stabilność endoprotezy.