Kolano biegacza

Zespół pasma biodrowo-piszczelowego potocznie nazywane jest „kolanem biegacza” to dolegliwość stawu kolanowego w okolicy bocznej oraz pod rzepką.

Fizjoterapia po urazie Gliwice Fizjorestart
Rehabilitacja kolana Gliwice.
Leczenie bólu kolana w Gabinecie rehabililitacji w Gliwicach.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat bieganie stało się jedną z najbardziej popularnych form aktywnego spędzania czasu. Niestety zapominamy o odpowiednim dostosowaniu intensywności treningów do naszych możliwości, co niestety wiąże się z występowaniem różnych dolegliwości ze strony układu ruchu. Jedną z takich dysfunkcji jest zespół pasma biodrowo-piszczelowego co potocznie nazywane jest „kolanem biegacza”. Ból nasila się podczas biegania w okolicy bocznej kolana oraz pod rzepką po pokonaniu kilku kilometrów, czasami pojawia się również w okolicy miednicy w części bocznej lub przyśrodkowej. Występuje także obrzęk stawu i występuje uczucie trzeszczenia.

Mobilne połączenie kości piszczelowej z udową za pomocą mięśni, więzadeł i łąkotek wraz z udziałem rzepki jest zorganizowane w celu umożliwienia nam poruszania się. Stawy kolanowe biorą na siebie prawie cały ciężar ciała i dodatkowo muszą tolerować długie treningi biegacza.

Pasmo biodrowo-piszczelowe, którego dysfunkcja jest odpowiedzialna za problemy związane z kolanem biegacza przebiega wzdłuż bocznej części uda od miednicy i kończy się na zewnętrznej części kolana. Jest odpowiedzialne za stabilizację stawu biodrowego i kolanowego podczas biegu. Jednym z głównych czynników ryzyka powstawania kontuzji to nagłe zmiany treningowe, a także wyraźne zmiany w długości pokonywanych dystansów. Czynnikiem ryzyka są również zmiany w budowie anatomicznej np. długość kończyn lub zaburzenie ustawienia osiowego.

Leczenie i rehabilitacja

W razie pojawienia się dyskomfortu czy też bólu podczas biegania, należy do czasu rozwiązania problemu przestać biegać. Zaniedbanie wynikające ze zbyt późnego podjętego działania, znacznie wydłuża okres powrotu do aktywności fizycznej i nie potrzebnie przysparza wiele bólu i cierpienia.

W czasie przerwy od biegania należy więcej czasu poświęcić na rozciąganie, rozluźnianie pasma biodrowo-piszczelowego z wykorzystaniem pracy na tkankach miękkich (masaż tkanek głębokich, masaż bańką chińską, manipulacja powięzi, haczykowanie) uzupełniony o medyczny trening funkcjonalny, który pozwoli Ci prawidłowo biegać i obciążać swój aparat ruchu (rehabilitacja przeciwbólowa podczas uprawiania sportu). Poza pracą w gabinecie możemy zaopatrzyć Twoje kolano plastrami kinesiotaping, które będą utrzymywały efekt terapii całą dobę.