Łokieć golfisty

Łokieć golfisty, czyli entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej to schorzenie obejmujące przyczep ścięgien mięśni zginaczy nadgarstka i nawrotnego obłego do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Gabinet rehabilitacji w Gliwicach.
Terapia manualna Gliwice
Terapia manualna polega na uciskaniu odpowiednich punktów na ciele w celu przywrócenia równowagi mięśniowej.

„Łokieć golfisty”, czyli entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Jest to schorzenie obejmujące przyczep ścięgien mięśni zginaczy nadgarstka i nawrotnego obłego do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Objawy

Objawami łokcia golfisty są tkliwość i ból po wewnętrznej stronie stawu łokciowego, mogący promieniować wzdłuż wewnętrznej strony przedramienia. Występuje osłabienie nadgarstka, ręki i palców, a także sztywność w stawie łokciowym oraz drętwienie i mrowienie dochodzące do 4 i 5 palca. Dolegliwości może nasilać zginanie nadgarstka i nawracanie przedramienia w różnych czynnościach oraz noszenie ciężkich przedmiotów. Na początku ból pojawia się rzadziej i tylko na początku wykonywanych ruchów, w późniejszym etapie ból staje się tak uciążliwy, że może uniemożliwiać wykonanie danych czynności lub pojawiać się w spoczynku. Dolegliwości te często powodują ograniczanie ruchów przez pacjenta i osłabienie siły mięśniowej.

Przyczyny i diagnostyka

Przyczyny pojawienia się dolegliwości związanych z łokciem golfisty, to często powtarzane czynności zgięciowe i obrotowe nadgarstka, co może powodować przeciążenia i mikrouszkodzenia, po dłuższym czasie doprowadzając do zmian degeneracyjnych, uszkodzeń włókien kolagenowych i nieprawidłowego ukrwienia tkanek. Schorzenie najczęściej dotyczy przyczepów zginacza promieniowego nadgarstka i mięśnia nawrotnego obłego. Do czynników ryzyka możemy także zaliczyć niewydolność układu więzadłowego przyśrodkowego, urazy, nieprawidłową strukturę stawu ramienno-łokciowego, wrodzoną nadmierną koślawość stawu łokciowego oraz słabą kontrolę mięśni zginaczy nadgarstka i pronujących przedramię.

Diagnostykę rozpoczynamy od szczegółowego wywiadu uwzględniającego czynniki ryzyka, okoliczności pojawienia się dolegliwości i ich charakterystykę. Po uwzględnieniu objawów rozpoczynamy specjalistyczne badania i testy. Po dokładnej diagnozie dostosowujemy terapię indywidualnie do pacjenta.

Leczenie „łokcia golfisty”

Leczenie rozpoczynamy od odciążenia przeciążonych tkanek, poprzez unikanie ruchów powodujących ból. W terapii łokcia golfisty wykorzystujemy takie metody jak masaż tkanek głębokich, manipulacja powięzi, terapię tkanek miękkich, oraz ćwiczenia terapeutyczne przywracające funkcje tkanek i kinesiotaping, który utrzyma efekty terapii na dłużej. Ważne jest, aby po zmniejszeniu dolegliwości bólowych bez zaleceń fizjoterapeuty nie powrócić do dawnych czynności mogących powodować nawrót dolegliwości. Dzięki wskazówkom terapeuty pacjent dowie się jak zapobiegać w przyszłości wystąpieniu podobnych dolegliwości.