Rwa kulszowa

Rwa kulszowa jest to zespół objawów wywołany uciskiem na nerw kulszowy.

Objawia się bólem promieniującym od dolnego odcinka kręgosłupa i pośladka, po tylnej lub bocznej stronie uda, w zależności który z korzeni nerwowych został uciśnięty, przez podudzie, aż do stopy i palców. Jest to ból, który zwykle pojawia się nagle, po nagłym ruchu lub próbie podniesienia czegoś ciężkiego. Może jednak zaczynać się stopniowo z czasem narastając i być poprzedzony bólami w okolicy krzyżowej.

Fizjoterapia Gliwice Fizjorestart
Leczenie rwy kulszowej w Fizjorestart Gliwice.
Rwa kulszowa Fizjoterapeuta Gliwice
Gabinet Fizjoterapii w Gliwicach.

Rwa kulszowa – diagnostyka

Ból zwykle jest nasilany w czasie wykonywania ruchów, kichaniu i kaszlu, natomiast ustępuje w odpoczynku w odpowiednich pozycjach ułożeniowych, które powodują, że ucisk na nerw jest mniejszy. Objawom bólowym mogą towarzyszyć dolegliwości neurologiczne, jak zaburzenia czucia, mrowienia, uczucie przepływającego prądu czy osłabienie siły mięśniowej. Jest to spowodowane uciskiem lub podrażnieniem nerwu kulszowego lub korzeni nerwowych.

Nerw kulszowy jest największym nerwem w ciele człowieka. Tworzą go korzenie wychodzące z kanału kręgowego na wysokości od czwartego kręgu lędźwiowego do trzeciego krzyżowego. Jego przebieg rozpoczyna się w miednicy mniejszej, przechodzi przez otwór kulszowy większy, następnie po tylnej stronie uda do dołu podkolanowego.

Do ucisku na ten nerw może dojść w całym jego przebiegu, jednak najczęściej spotykaną przyczyną rwy kulszowej jest ucisk krążka międzykręgowego na korzenie nerwowe w kanale międzykręgowym. Innymi przyczynami mogą być zwężenie kanału kręgowego czyli stenoza, przesunięcie kręgów względem siebie (kręgozmyk), zmiany zwyrodnieniowe, osteofity. Ucisk na nerw kulszowy może wywierać także mięsień gruszkowaty, co daje objawy podobne do rwy kulszowej. Rzadziej spotykanymi przyczynami mogą być zmiany ropne i nowotworowe w kanale kręgowym.

Rwa kulszowa – terapia i leczenie

Terapia poprzedzona jest dokładnym wywiadem z pacjentem i diagnostyką przeprowadzaną w naszym gabinecie lub domu pacjenta, przy wykorzystaniu specyficznych testów. W początkowej fazie rwy kulszowej zalecane są pozycje ułożeniowe, które mają za zadanie odciążyć nacisk na nerw, ograniczane są także ruchy powodujące ból. Do rehabilitacji wykorzystywana jest terapia manualna, w celu uwolnienia nerwu, terapia powięziowa, terapia tkanek miękkich i masaż tkanek głębokich, mająca za zadanie zmniejszenie napięcia tkanek, poprawę ich ukrwienia i odżywienia, neuromobilizacje, a także kinesiotaping, utrwalający efekty fizjoterapii.