Dolegliwości związane ze stawem skroniowo-żuchwowym

Dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego spowodowana jest zazwyczaj długotrwałym stresem przez co nieświadomie zaciskamy żuchwę i napinamy mięśnie twarzy, nawet w trakcie snu, gdy dochodzi do zgrzytania zębami często zwane bruksizmem.

Gabinet rehabilitacyjny Gliwice.
Fizjoterapeuta Gliwice.
Rehabilitacja Gliwice Fizjorestart.
Leczenie stawu skroniowo-żuchwowego Gliwice.

Wypadki komunikacyjne lub inne urazy w obrębie głowy mają duży wpływ na mechanikę stawu i stan napięcia mięśni w obrębie stawu. Zaburzenia mogą być spowodowane ubytkami w uzębieniu co doprowadza do nieprawidłowego styku zębów górnych z dolnymi, jest to choroba okluzyjna. Wpływ mogą mieć nasze nawyki w codziennym życiu jak nadmierne żucie gumy, obgryzanie paznokci i skórek warg.

Staw skroniowo-żuchwowy łączy ze sobą dolną szczękę czyli żuchwę z czaszką, kością skroniową. Obie te struktury są ze sobą połączone za pomocą mięśni i więzadeł dla prawidłowego funkcjonowania podczas prawidłowego ułożenia względem siebie. Pomiędzy tymi elementami mamy chrząstkę która nazywa się krążkiem stawowym, który ma funkcję poduszki czy amortyzatora pomiędzy nimi. Dzięki budowie tego stawu jesteśmy w stanie poruszać żuchwą na boki, do przodu i tyłu. Zaburzenie w obrębie tych stawów oznacza że szczęka znajduje się w niewłaściwym miejscu w stosunku do górnej, co może mieć wpływ na postawę oraz funkcję innych stawów i tkanek miękkich.

Problemy stawu skroniowego – objawy

Potrafiące ściąć z nóg ból głowy, niekiedy rozlany na pół twarzy, nudności lub bóle w okolicy oka, ucha czy też chwilowa niedyspozycja widzenia lub słyszenia, jeśli te objawy są ci znane prawdopodobnie masz problem ze stawem skroniowo-żuchwowym. Stawy te są najbardziej eksploatowaną częścią naszego ciała, używamy jej praktycznie cały czas podczas jedzenia, mówienia czy tez ziewania.

Pierwszymi objawami dotyczącymi nieprawidłowego działania stawu skroniowo żuchwowego są nasilające się bóle szczęki w okolicy uszu w trakcie jedzenia czy też szerokiego otwierania ust. Towarzyszą temu również trzaski, trzeszczenia podczas ruchów żuchwą. Pojawiają się bóle głowy, szumy uszne, bóle pleców (przekierowanie>> ból kręgosłupa (ból pleców)), piski w uszach, może dojść nawet do łzawień i zmęczeń twarzy. Bóle mogą promieniować w inne regiony takie jak ucho, oczy oraz w okolice zębów. Pacjent ma problemy z przeżuwaniem twardych pokarmów, ograniczoną ruchomością żuchwy, oraz odczuwa poranne zmęczenie mięśni w okolicy twarzy.

Leczenie problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym

Leczenie problemów związanych z objawami sugerującymi zaburzenia w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego jest bardzo złożona. Należy połączyć leczenie stomatologiczne, psychologiczne jak i również rehabilitację. W rehabilitacji ważne jest aby rozluźnić wszystkie struktury w obrębie twarzy, szyi i karku jak również w obrębie kręgosłupa piersiowego wykorzystując masaż tkanek głębokich, masaż klasyczny, manipulację powięzi lub haczykowanie pozwalające walczyć z ich nadmiernym napięciem likwidując ból i zwiększając ich ukrwienie.