Leczniczy masaż tkanek głębokich (MTG) jako metoda fizjoterapeutyczna

Masaż głęboki polega na wykonywaniu ruchów łokciami, przedramionami i palcami pod kątem około 45 stopni do leczonej struktury w celu jej rozciągnięcia i wydłużenia a nie miażdżenia.

Masaż głęboki jest szczególną formą wpływania na tkanki miękkie, rzutującą na poprawę pracy poszczególnych tkanek. W wyniku ich rozluźnienia, wydłużenia, usunięcia zrostów oraz uwolnienia nieprawidłowych wzorców ruchowych.

Nazwa masażu mogłaby insynuować że jest bolesny i mocny jednak staramy się go wykonywać w sposób subtelny i jak najmniej obciążający pacjenta. Jego celem nie jest zmiana struktury i zlikwidowanie ograniczeń ruchomości tkanek. Większa część pacjentów która poczuła korzyści wynikające z tego typu masażu decyduje się na ta formę terapii ze względu na zmniejszenie bólu i długotrwałe korzyści.

Przebieg masażu tkanek głębokich

Podczas wykonywania masażu cały czas sprawdzamy stan napięcia tkanek aby dobrać odpowiednią siłę i chwyt do reakcji organizmu pacjenta. Wykonywanie technik odbywa się bardzo powoli i precyzyjnie dając tkanką możliwość przyzwyczajenia się do nowych warunków. W masażu tym staramy się nie używać środków poślizgowych ponieważ utrudniają dotarcie do najbardziej zmienionych tkanek, co pozwala nam na szybsze i większe efekty niż w przypadku masażu który jest wykonany na oliwce.

Zalecenia do masażu głębokiego

Wskazaniem do terapii są osoby które wymagają rozluźnienia napięć mięśniowych (ból mięśniowy), zmniejszenia bólu (bóle ostre i przewlekłe o podłożu przeciążeniowym ) oraz zwiększenia elastyczności i ruchomości tkanek. Głównie dotyczy to osób pracujących wiele godzin w tej samej pozycji np. przy komputerze (ergonomia w miejscu pracy), które skarżą się na bóle przeciążeniowe lub osoby uprawiające amatorsko oraz wyczynowo różnego rodzaju sporty.

Terapię tkanek głębokich stosujemy z powodzeniem u pacjentów z różnymi dolegliwościami np.