Terapia tkanek miękkich

Terapia tkanek miękkich polega na bodźcowaniu mechanicznym tych struktur, za pomocą rąk terapeuty lub różnych narzędzi wykonanych z plastiku, drewna lub metali.

Terapia tkanek miękkich jest to szerokie pojęcie, zawierające w sobie wiele różnych technik i metod. Skupia się na pracy na tkankach miękkich, czyli mięśniach, więzadłach, ścięgnach, nerwach, torebkach stawowych i powięzi.

Gabinet Rehabilitacji i Fizjoterapii Gliwice to specjaliści od terapii tkanek miękkich.
Terapia tkanek miękkich jako metoda fizjoterapeutyczna daje szybkie efekty i przywraca płynność i elastyczność ruchów.

Metody wykorzystywane w terapii tkanek miękkich to

• rozluźnianie mięśniowo -powięziowe,
  • terapia punktów spustowych,
  • masaż funkcyjny,
  • masaż tkanek głębokich
  • techniki energizacji mięśni,
  • poizometryczna relaksacja mięśni,
  • techniki aktywnego rozluźniania,
  • stretching
  • neuromobilizacje

Tkanki miękkie bardzo często stają się przyczyną wielu dysfunkcji, dolegliwości bólowych i ograniczeń ruchomości, staje się tak wtedy gdy są zbyt napięte, skrócone lub rozciągnięte względem siebie, jest to dysbalans mięśniowy.

Zbyt duże przeciążenia tkanek mogą powodować wzmożone napięcie, a nawet zrosty i zmiany ich struktury, zmiany zwyrodnieniowe. Terapia tkanek miękkich daje szybkie efekty, poprzez rozluźnianie przywraca im równowagę, pełną ruchomość, płynność ruchów, elastyczność, likwiduje patologiczne zmiany, wspomaga regenerację i właściwą pracę tkanek, a co za tym idzie likwiduje ból.

Przyczyna dolegliwości tkanek miękkich może być wiele różnych czynników. Praca siedząca, lub wymuszająca na nas określoną pozycję lub powtarzalny ruch i brak ergonomii w miejscu pracy.

Zbyt duże, asymetryczne przeciążanie jednych partii ciała po pewnym czasie może powodować wzmożone napięcie, przebudowę, a z czasem ich uszkodzenie i ból. Przyczyną może być mała ilość ruchu, ale także jego nadmiar przeciążający tkanki miękkie. Nieprawidłowa postawa, wady postawy, otyłość.

Terapia tkanek miękkich – zalecenia

Terapia tkanek miękkich zalecana jest w:

• bólach głowy różnego pochodzenia np. napięciowy, migrenowy (ból głowy)
  • zespołach bólowych kręgosłupa (dowiedz się więcej o rehabilitacji kręgołuspa)
  • zaburzeniach napięcia mięśniowo-powięziowego
  • ograniczeniach ruchomości stawów
  • różnego rodzaju bólach
  • wadach postawy
  • po unieruchomieniach spowodowanych urazami, operacjami (przekierowanie>> rehab. Po urazowa, rehab. Przed i po operacyjna)
  • bliznach

Przebieg fizjoterapii tkanek miękkich

Przed przystąpieniem do terapii terapeuta przeprowadza wywiad oraz diagnostykę w celu określenia przyczyny dolegliwości i dobrania odpowiedniej terapii. Dokonuje oceny napięć, asymetrii i ruchomości tkanek. Praca terapeuty musi być bardzo precyzyjna i na bieżąco dostosowywana do reakcji tkanek danego pacjenta, aby zlokalizować i wyeliminować zmiany w tkankach miękkich, powodujących dolegliwości bólowe.