Zmiany zwyrodnieniowe

Dolegliwości związane ze zwyrodnieniem to głównie ból i ograniczenie ruchomości. Oznacza nieodwracalne zmiany, w trakcie których dochodzi do powolnego niszczenia chrząstki stawowej pokrywającej powierzchnie stawowe.

Leczenie zmian zwyrodnieniowych Gliwice
W Fizjorestart leczymy zmiany zwyrodnieniowe.
Fizjoterapeuta Gliwice
Leczenie bólu w Fizjorestart.

Zmiany zwyrodnieniowe kiedyś były kojarzone z osobami starszymi teraz coraz częściej dotyka młode osoby. Chrząstka stawowa rozmięka i powoli się wysusza mogąc ulegać pęknięciom, przez co traci swoją funkcję amortyzującą i przenoszącą obciążenia oraz wibracje. Wraz z upływem czasu uszkodzeniu ulegają kolejne struktury- kość pod chrząstką torebka stawowa, więzadła ścięgna oraz mięśnie. Choroba jest przewlekła i nieodwracalna prowadzi do pogorszenia jakości życia i niepełnosprawności. Najczęściej dotyczy stawów kolanowych, biodrowych, kręgosłupa,palców rąk i stóp.

Diagnostyka

Choroba zwyrodnieniowa stawów przeważnie związana jest z wiekiem i objawia się najczęściej po 40 roku życia. Czynnikami, które przyspieszają zmiany są urazy, zakażenia, choroby stawów, patologia w budowie stawu. Natomiast czynniki na które możemy mieć wpływ spowalniając proces degeneracji to otyłość, osłabienie siły mięśniowej, uprawianie niektórych dyscyplin sportowych nadmiernie obciążających stawy, powodem jest również przeciążanie stawów wykonując powtarzające się obowiązki zawodowe.

Pacjenci którzy się do Nas zgłaszają najczęściej uskarżają się na ból stawów, który jest głęboki, tępy i zwiększa się podczas aktywności fizycznej. Większość pacjentów zauważa u siebie sztywność stawów, szczególnie rano i po dłuższym okresie spoczynku. Podczas rozwoju zmian zwyrodnieniowych chorzy stają się mniej aktywni, odczuwają trzeszczenie w stawie oraz blokowanie lub tarcie podczas ruchu. Ze względu na unikanie aktywności dochodzi do zaników mięśniowych, przykurczy, wysięków stawowych oraz stanu zapalnego w obrębie stawu.

Chorzy zwykle poszukują pomocy u których zwyrodnienie jest już na tyle zaawansowane że silny ból, utrudnia funkcjonowanie. Ostatecznością jest zabieg operacyjny polegający na wymianie zajętego stawu i wstawienie endoprotezy np. biodra. W leczeniu choroby zwyrodnieniowej skuteczne jest zmiana trybu życia np. zmniejszenie masy ciała, odpowiedni wysiłek fizyczny. Dzięki możliwości zastosowania różnych form terapii jesteśmy wstanie pomóc pacjentom w walce z bólem. Najpopularniejszą formą walki z bólem są różnego rodzaju masaże (masaż klasyczny, masaż tkanek głębokich), terapię manualną wykorzystujemy do przywrócenia ograniczonej ruchomości i jej utrzymania. W rehabilitacji ważne są również ćwiczenia które wzmocnią silę mięśniową i uelastycznią stawy.