Entezopatia więzadła rzepki

Entezopatia więzadła rzepki jest powszechnie nazywana kolanem skoczka, co oznacza zmianę przeciążeniowo – zwyrodnieniową, w obrębie przyczepu ścięgna do kości.

Rehabilitacja pooperacyjna Gliwice Fizjorestart
Rehabilitacja kolana skoczka Gliwice.
Fizjoterapia kolana Gliwice
Fizjoterapia kolana Gliwice.

Dysfunkcja więzadła rzepki spowodowana jest jego przeciążeniem wynikającego z nagromadzenia się mikrourazów (sprawdź: rehabilitacja w problemach przeciążeniowych). Jest to dość częsty powód bólu ujawniającego się w przedniej części kolana.

Przyczyny i objawy

Kolano skoczka jest problemem dotyczącym sportowców takich dyscyplin jak koszykówka, siatkówka, piłkarze ręczni. Związane jest to ze zbyt dużym przeciążeniem oddziałującym na więzadło rzepki spowodowane gwałtownymi skurczami mięśni np. przy skakaniu. Często problem ten pojawia się podczas wzmożonych ćwiczeń na twardym podłożu innym niż wcześniej, a także przy obniżonej elastyczności mięśni. Wśród przyczyn wymienia się również nieprawidłowe ustawienie anatomiczne rzepki, zaburzenia osiowego ustawienia kończyny.

Jednym z objawów kolana skoczka są dolegliwości bólowe dolnej części rzepki. Ból w kolanie staje się kłujący, nasila się podczas schodzenia, podskakiwania czy wykonywaniu przysiadów. Równocześnie pojawia się obrzęk stawu kolanowego z poszerzeniem zarysu więzadła. Pacjenci odczuwają sztywność w kolanie, skarżą się na utykanie, a także uczucie „niepewności” i „uciekanie” stawu kolanowego. Przy dysfunkcji więzadła rzepki pojawiają się zaniki mięśniowe, głowy przyśrodkowej mięśnia czworogłowego uda, mięśni łydki oraz mięśnia pośladkowego. Występuje również tkliwość dotykowa ścięgna rzepki w obrębie przyczepu.

Leczenie i terapia

Przy pojawieniu się ostrych dolegliwości należy zmniejszyć aktywność fizyczna oraz zastosować zimne okłady. Pomocna w leczeniu tych dolegliwości i powrotu do zdrowia jest rehabilitacja. Dzięki umiejętności i doświadczeniu w pracy z pacjentami z tą dolegliwością możemy zastosować różne formy usprawniania i powrotu do aktywności fizycznej.

Rehabilitację rozpoczynamy od pracy na tkankach miękkich (terapia tkanek miękkich, masaż tkanek głębokich), w celu zmniejszenia napięcia w tkankach oraz poprawiając ich ukrwienie i odżywienie. Podczas wykorzystania terapii manualnej przywracamy prawidłową pracę rzepki która jest niezbędna do wykonywania różnych aktywności fizycznych bez uczucia dyskomfortu. Ćwiczenia wprowadzane są systematycznie od łatwiejszych bez oporu po wzmacniające siłę mięśniową kończyny dolnej oraz uzupełniane są ćwiczeniami poprawiającymi „czucie” stawu w przestrzeni.