Przekulina i wypuklina kręgosłupa

Przepuklina dyskowa jest to schorzenie dotyczące krążka międzykręgowego. Polega na przesunięciu się jądra miażdżystego z części centralnej krążka.

Leczenie przepukliny Gliwice Fizjorestart
Leczenie wypukliny kręgosłupa w Fizjorestart Gliwice.
Leczenie przepukliny Fizjorestart
Leczenie przepukliny w Gabinecie fizjoterapeutycznym w Gliwicach.

Przepuklinę krążka międzykręgowego można podzielić na cztery etapy:

• Wypuklina – przesunięcie jądra miażdżystego bez przerwania pierścienia włóknistego
  • Protruzja (przepuklina) – przesunięcie jądra miażdżystego z częściowym uszkodzeniem pierścienia włóknistego
  • Ekstruzja – przerwanie ciągłości pierścienia
  • Sekwestracja – jądro wylewa się poza krążek międzykręgowy, fragmenty mogą przedostać się do kanału kręgowego

Przyczyny przepukliny kręgosłupa

Przyczyny przepukliny krążka międzykręgowego to głównie nieprawidłowy, nieergonomiczny sposób pracy (przeczytaj także nasz artykuł na temat ergonomii miejsca pracy).

Częste pochylanie się, dźwiganie powoduje jednostronne wypychanie jądra miażdżystego w przeciwnym kierunku, początkowo może ono wracać na swoje miejsce, jednak z czasem przemieszcza się coraz bardziej, powodując wypuklinę, a nawet całkowite wylanie się jądra miażdżystego. Czynnikami ryzyka mogą być także:

• siedzący tryb życia,
  • przyjmowanie nieprawidłowej pozycji,
  • garbienie się,
  • wady postawy,
  • brak aktywności fizycznej
  • otyłość.

Powstaniu wypukliny może sprzyjać dysbalansowi mięśniowemu, brak odpowiedniej stabilizacji tułowia, nieprawidłowości w budowie kręgosłupa, urazy i inne schorzenia kręgosłupa takie jak np. zmiany zwyrodnieniowe.

Wypuklina kręgosłupa – objawy, przebieg

W początkowej fazie wypuklina może nie powodować dolegliwości, kiedy się powiększy mogą pojawiać się objawy:

Przepuklina kręgosłupa – leczenie i rehabilitacja

Fizjoterapia przepukliny dyskowej powinna być rozpoczęta jak najszybciej, ze względu na pogłębianie się zmian i możliwość całkowitego wylania jądra miażdżystego, im szybciej rozpocznie się terapię tym większe szanse na powrót do zdrowia bez konieczności przeprowadzania operacji.

W pierwszej kolejności należy wykluczyć nieprawidłowe ruchy mogące pogłębiać stan pacjenta. Rehabilitacja polega na wprowadzeniu odpowiednich ćwiczeń mających za zadanie przywrócenie właściwego umiejscowienia jądra miażdżystego. masaż tkanek głębokich, manipulacja powięzi służą niwelacji dysbalansu mięśniowego, przywróceniu właściwej elastyczności tkankom i pozbyciu się wzmożonego napięcia mięśni.

Terapia manualna jest wprowadzana, aby poprawić funkcję kręgosłupa i miednicy. Terapeuta pokazuje ponadto jak należy wykonywać codzienne czynności w sposób ergonomiczny, aby zapobiegać pogłębianiu lub nawracaniu dolegliwości.