Fibroliza mięśniowo-powięziowa z wykorzystaniem haków

Terapię Ekmana zamiennie nazywa się fibrolizą mieśniowo-powięziową z wykorzystaniem haków. Poprzez technikę „zahaczania” (ang. crochetage) z wykorzystaniem haków dochodzi do „fibrolizy” (uwolnienia) zmian niepożądanych w powięziach mięśni, przegrodach międzymięśniowych, wokół ścięgien, przy okostnej dzięki czemu odtwarzana jest fizjologiczna ruchomość pomiędzy poszczególnymi obszarami.

Terapia Ekmana (haczykowanie) jest nazwana od jej twórcy Kurta Ekmana – szwedzkiego fizjoterapeuty, który pracował w klinice Dr. Cyriaxa w Londynie w siedemdziesiątych latach XX wieku. Punktem wyjścia do stworzenia tej metody była zależność między zaburzeniem tkanki łącznej a jej ograniczeniem ruchomości. Jeżeli tkanki głębiej położone w naszym ciele nie potrafią się ruszać -”ślizgać” – prawidłowo, odbija się to na ruchomości stawowej, obniżonej sile mięśniowej i/lub występowaniu bólu.

Fibroliza mięśniowo-powięziowa wykorzystuje specjalne narzędzie w postaci haczyka, co pozwala na przywracanie ruchomości tkankowej.
Terapia z wykorzystaniem haków to skuteczny sposób leczenia bólu układu ruchowego.

Kurt Ekman podczas swojej wieloletniej praktyki doskonalił sposoby uwalania tkanek, czego owocem było stworzenie haków. Narzędzie to pozwala przejść przez tkankę skórną, ścięgna oraz pomiędzy płaszczyzny ślizgowe tkanek głębokich. Ich zaletą jest możliwość pracy na bardzo drobnych zmianach np. na okostnej oraz oszczędzanie rąk terapeuty. Haczyki i przybory do scrapingu (skrobanie) są narzędziami stanowiącymi przedłużenie ręki terapeuty.

Dzięki swoim zdolnościom czuciowym i ruchowym ręka może identyfikować napięcia oraz zmiany na poziomie tkankowym leżące u źródła wielu dolegliwości. Może przeciwdziałać postępowaniu negatywnych zmian poprzez stosowanie nacisku, rozciągania, wibracji, wygładzania uszkodzonej tkanki łącznej, poprzez to wpływać na jej troficzność i w konsekwencji poprawiać jej elastyczność i zdolność odkształcania.

Główne cele Terapii Ekmana

Celem terapii jest uwalnianie (fibroliza), jak mówił sam twórca „cząsteczek włóknistych“ które w bezpośredni sposób ograniczają ruchomość tkanki a są związane z wewnątrz – strukturalnym przyleganiem czy zrostem.

Uwalnianie to zachodzi na rożnych poziomach tkanki łącznej co prowadzi do normalizacji ruchomości poszczególnych ich warstw.

• uwalnianie napięć mechanicznych
  • uwalnianie zaburzeń w obrębie układu mięśniowego i kostnego
  • przywracanie ślizgów między strukturami
  • poprawa trofiki tkanek
  • oddziaływanie na receptory

Wskazania do zastosowania Terapii Ekmana

Terapię stosujemy w przegrodach mięśniowych, ścięgnach, powięziach oraz przy okostnej.

• zapalenie ścięgien
  • zapalenia okołostawowe
  • neuralgia, ból kręgosłupa (przekierowanie), rwa kulszowa (przekierowanie)
  • deficyt ruchomości po zabiegach chirurgicznych, zwłóknienia, blizny